Pages

Mengapa Perlu Tanggalkan baju POLITIK???

Assalamu'alaikum W.B.T...

Tajuk ni mungkin sensitf metif sikit... Bagi yg rasa diri itu sensetif yg termetif metif sangat tu,harap faham dalam2 apa yg ingin disampaikan di sini...



Sy hairan dengan pendapat seorang dari golongan ilmuan di malaysia yg mencadangkan agar "Dua Pihak Perlu sedia tanggalkan baju politik"...sekiranya ingin berdebat...


Mengapa perlu semua itu...


Sedangkan apa yang dibawa oleh pas itu bukan baju parti sebenarnya...
apa yg dibawa adalah Baju Islam dan berperfumekan Kasturi jihad...
Sedangkan yg dibawa oleh UMNO itulah Baju Politik yang berperfumekan sekularism...


Harap jangan melenting saudara...kerana itulah haqiqat yg sebenarnya...

Ok...
kalau saudara mengatakan perlu buka baju keduanya...
ya,kami boleh buang...
walau pihak UMNO tidak mahu buang ATAU buang jugak sekejap and then curi-curi pakai semasa dalam debat(walaupun dah janji tak mahu pakai)...(^_^)


K,kira Dah tak pakai baju politik kedua-dua belah pihak la konon ni ek...

Nama keduanya dihazafkan dari badan...
Dan hanya Menggunakan nama kumpulan A dan kumpulan B...


Katakan kumpulan A ini membawa isu yg tersebut ini:

~ Mengapa kumpulan B yang menjadi Enjin pentadbir Negara Enggan menjalankan HUDUD.
~ Mengapa Ulamak yg ada didalam kumpulan B menjadi ulamak(Syaitan) bisu...
~ Mengapa lesen Arak dan Judi Masih dikeluarkan...
~ Mengapa masih berlaku Rasuah...
~ Mengapa Kumpulan A tidak boleh terima kumpulan A yg membawa semua isu ini...
~ Mengapa yang masih banyak lagi...(tak perlu nyata banyak2)

Saya yakin UMNO yg dihazafkan nama didalam debat dan diletakkan nama kumpulan B ini tidak dapat menjawab juga soalan-soalan yg dikemukakan...


Ini semua dek kerana kepeningan..."apa aku nk jawab ni...sebab semua tu kena atas batang idung aku yg kemek ni...?"


Saudaraku,
kemana pun tempat didunia ni,soalan-soalan itulah apa yg dibawa oleh Pas,malahan seluruh manusia yg bergelar umat NABI MUHAMMAD S.A.W sebenarnya turut membawa soalan ini kemana sahaja mereka pergi...
jadi,bukan isu parti yg menjadi keutamaan disini...

Oleh kerana untuk menasihati kerajaan dengan berkesan,maka golongan ulamak2 yg terdahulu mengambil keputusan menubuhkan parti Islam yg membolehkan salur ISLAM yg asli dapat masuk ke ruang PARLIMEN malaysia...kerana itulah pusat pentadbiran negara...

Ini kerana,
para Ulamak tidak akan dapat menjalankan kerja ISLAM dengan sempurna jika hanya berada di ruang meja ta'lim di masjid sahaja...mesti melalui jalan politik...kerana,mereka yang dikatakan ahli penat ni jarang berada di majlis ilmu yang menentang perkara yg bercanggah dengan ISLAM...dek kerana takut terkena atas batang hidung,maka mereka sibukkan diri dengan kerja dan projek...
Apa yang telah diberitahu oleh Ulamak yg berguru di yaman...di mengatakan yang menjadi kepala pemerintahan di sana adalah jemaah Ulamak-ulamak mereka...ini menunjukkan politik itu suatu yg tidak asing bagi seorang ulamak...
Di seluruh dunia,kita dapati ada partai Islamiyyah(yang dipimpin oleh Ulamak-ulamak)...ia parti yg bergelar Ikhwanul Muslimin...
yg berhasil membangkit Intifadhah di Filastin...di Mesir baru-baru ini...

Dengan itu,Jika ada yg berkata,"Tidak mengapa,kita bising2 kat keja ta'lim sahaja dan tak payah masuk politik...diakan pemimpin,taat aje ler"
bagi saya itu adalah tidak benar...
Setiap yang bergelar Umat,ada kerja dan cara masing-masing untuk menegakkan Agama ALLAH...

Adakah mesti semua Ulama' dan Ustaz di malaysia khususnya berada dimeja PARLIMEN...???

Tidak semua...

mesti ada perlantikan khusus...pembahagian kerja dan lain-lain...
kerja sebagai pendakwah sentiasa dijalankan...adalah tidak salah menimbulkan isu pemerintahan yg tidak adil di dalam ceramah mereka...

Salah ke...???

Mengapa salah...???

Jawapan yg benar adalah tidak salah...

Sememangnya tidak salah jika isu politik yakni isu ketidakadilan kerajaan di bangkitkan dimasjid-masjid...kerana masjid adalah punca masyarakat...

Negara ini adalah negara Islam dan milik umat islam yang mana menjalankan HUKUM - HUKUM ISLAM di dalamnya...lainlah negara bukan ISLAM seperti thailand dan filipina...sudah tentu tidak perlu semua ini...walaubagaimanapun ada cara lain yang mereka  gunakan bagi mendaulahkan islam...

Cuba kita lihat...
Mengapa timbul isu kebangkitan di mesir???
ini kerana mereka sedar negara mereka adalah NEGARA ISLAM...kezaliman mesti ditumbangkan...

tetapi mengapa tidak berlaku di malaysia...???
adakah malaysia ini negara AMERICA dan sekutunya???

sudah tentu tidak...
adakah perlu kebangkitan seperti sahabat2 kita di Mesir...???
ya,akan terjadi juga seperti demikian jika kerajaan enggan melunaskan hutang2 mereka kepada rakyat...Rakyat perlukan Dustur ALLAH dikenakan keatas negara dan diri mereka...

UMNO tidak akan sekali2 dapat melunaskan semua itu...
kerana dasarnya adalah sekular...
Apa yg pasti,kita sebagai rakyat yg diberi hak oleh ALLAH untuk memilih pemimpin negara kita...Maka pilihlah Orang yg membawa tuntutan Agama sebagai pemimpin...
Semoga ALLAH menggantikan pemimpin sekarang kepada pemimpin yg Benar...
Berbalik pada isu tadi,
Dalam suatu organisasi islam khususnya Pas,
Ada kerjanya sebagai ulamak,ada umara,ada yg menjadi sukarela membantu kerja agama...
Ada yg jadi bos ada yg jadi anak buah atau pengikut...

jika dia seorang ulamak,maka ada yg mesti menjalankan kerja menyebarkan ISLAM di luar masjid,ada yg di dalam masjid,di pondok-pondok dan sebagainya...
jika dia itu umara,maka kerjanya mentadbir berlandaskan ilmu kepimpinan mereka dan bersandarkan juga dari nasihat para ulamak...
Ada dikalangan ulamak khususiyyah di dalam bidang politik...dan ada yg berpolitik secara tidak khususiyyah tetapi memperjuangkan hak yg sama dengan Ulama' yg mengkhususkan diri didalam bidang politik...
jika semua seperti Tok Guru dan Tuan Guru dan beberapa pemimpin lain duduk di tempat sama dalam berkerja...
maka tiada organisasi...dan itu bukan datang dari ISLAM...
Apa yg PAS buat adalah mengikut cara yg benar dari segi ISLAM dan Negara...
ISLAM menghendakkan Umat menjadikan ISLAM sebagai Teras dalam pemerintahan...
dan Itulah bawakan PAS...
NEGARA perlukan pertubuhan yang berorganisasi yg utuh untuk menjadi peneraju hala tuju Negara...dan wujud organisasi yg utuh itu didalam PAS...

Punca Utama mereka gerakkan usaha ini,adalah semata untuk mencapai matlamat DAULAH ISLAMIYYAH...

Jadi,
mengapa PAS perlu menanggalkan baju yang Benar jika ingin berdebat...???
sedangkan itu syarat dari kerajaan yg mengamalkan sekular dalam demokrasi negara...

Lagipun,apa yg diketahui...
Debat itu berkaitan dengan Agama dan keselamatan Rakyat...jika UMNO mengatakan mereka juga bawa Agama,mengapa perlu naik hairan dengan baju...Cuma,Baju Pas Perfume ISLAM...Baju UMNO pefume sekular...itu sahaja...

samada tanggalkan baju atau tidak...bukan itu masalahnya...yang menjadi masalah adalah kesombongan pihak kerajaan dan para Syaitan bisu mereka yang enggan menerima Jemaah yang membawa panji DAULAH ISLAMIYYAH...

Apa yang diketahui dan difahami,kami jemaah yang membawa isu islam didalam perlembagaan negara...kerana dengan cara ini adalah lebih berkesan dalam melahirkan NEGARA yang benar-benar ISLAM...dan bukan ISLAM cerlang cerluk...

mengapa mesti tanggalkan baju...???
tidak perlu...
pakai atau tidak isu itu tetap berpintal pada teras politik negara...
Tidak munasabah isu yg ingin dibawa oleh Tok Guru itu adalah isu :
~ Apa program dekat kindergarten minggu ni...???
~ Masakan kat kedai mamak tu sedap tak???
tak logik saudara...

sudah mesti,seorang umara lagi ulamak ingin menyuarakan isu agama dan rakyat yang disuarapolitikkan oleh UMNO kepada PAS...dan bukan PAS yg menyuarapolitikkan suatu isu...

Adakah seseorang yg ingin menjalankan tuntutan ALLAH dikatakan politik...???
Agama itu sebenarnya tujuan kami...tetapi melalui jalan demokrat...jalan dengan memasukkan diri didalam lembah parlimen ni...andai kata tiada PAS,wajib juga rakyat menyokong gerakan islam ini...itulah apa yg telah di Fatwakan oleh ulamak...

Andai kata isu yg sama dibawa oleh ulamak lain yg tidak khususiyyah dalam politik negara sekalipun,adakah UMNO dan BN akan terima...???

sudah tentu tidak...
Tidak dapat tidak dengan jalan ini...
kerana ia adalah tetap isu yg sama yg ditentang oleh kerajaan...

dah tu...UMNO kan ada ulamak...

Ya,mereka ada ulamak...tetapi ulamak mereka hanya luar shj...dalamnya syaitan bisu yg mendiamkan sahaja isu ini...

Jadi tidak perlu bukak baju...

kerana apa yang dibawa didalam debat itu merupakan Isu Agama dan Rakyat...cuma ia diusulkan oleh jemaah islam yg tidak menentang kerajaan pada asalnya kemudian bertukar agenda untuk menawan malaysia dek kerana penentangan kerajaan keatas tuntutan ISLAM yang dibawa...
jadi,tidak salah jika PAKATAN RAKYAT ingin menawan malaysia yg sudah sekian lama berkukukan besi didalam pemerintahan...ala-ala kusyen murabak...
malah itulah yg terbaik...

bermacam-macam Ulamak UMNO cakap...
"debat bukan cara islam...kerana cara islam adalah musyawarah..."

saya yakin,ulamak ini ulamak yg malas nak ambil tahu hal sebenar...dia berkata tanpa usulperiksa dahulu...wahai manusia,Jangan buat ulasan beralaskan media yg karut...pergi tanya sendiri dengan tok guru...Tok Guru sentiasa mengalu-alukan kedatangan sesiapa sahaja...Buat pengetahuan saudara,Tok Guru hanya bersetuju untuk menunaikan hasrat siapa yang ingin berdebat dengannya...Dan PERLU Dato' tahu BUKAN TOK GURU yg ajak berdebat...itulah waqi' yg sebenarnya...
UMNO yg ajak berdebat...
jadi tidak salah menerimanya...

jika paderi kristian ajak berdebat dengan kita,adakah kita perlu kata..."Ehh...tak boleh,itu bukan cara kami umat islam...kami hanya musyawarah..."

tak kena ...

itulah bendanya...
Cuma berbeza aqidah sahaja...UMNO islam tetapi melakukan MAKSIAT...dan KRISTIAN itu bukan islam... itu sahaja...dan UMNO ini golongan yg menentang dan menyokong kefasiqan dan kemunafiqan...dan ingin berdebat dengan tok guru lalu mengajak pihak JAKIM turut sama berdebat...

Cukuplah Fitnah TOK GURU wahai kaum yg zalim...

selama ini,Tok Guru dan PAS sentiasa mengajak musyawarah dengan BN dan UMNO,Ulama' UMNO senyap " PO ULAR KHAMAK"...

ko tunggu lube nok khekoh tok guru...




Ingat,seseorang yg ingin berdebat dengan seorang ulamak dan umara kedua ini hendaklah ia mempunyai ilmu yg munasabah dengan waqi'...
bukan isu ilmu tinggi tak tinggi saudara...janji biar dia dapat faham dengan dalam tajuk debat tu...supaya agar saling dapat memahami...Sepertimana ulamak berdebat sesama ulamak didalam haul ulamak...baru wujud kefahaman yg dalam...tidak akan lahir kefahaman yg dalam apatah lagi untuk selesai masalah jika Ulamak itu berdebat dengan seorang yg tiada ilmu yg berkaitan dgn isu yg ingin dibincangkan...
Bukan dikira layak atau tidak...seseorang yang hanya tahu didalam hal masak memasak tidak boleh diasuruh berdebat didalam isu buat rumah...Hancur program...
itulah haqiqat percakapan TOK GURU yg disalah tafsirkan oleh golongan yg CERLUNG hati...BUSUK hati...

Insya'Allah...Sama-sama fikir...

Fitnah itu membangkitkan Cinta sebenarnya...
Membangkitkan Cinta si sufi dengan Cinta Hatinya...
tetapi ia mesti dimusuhi walau ia membangkitkan Cinta...
kerana baginya ia tetap menjadi buruk jika fitnah yg menjadi perantaranya...
apa yang dikehendaki adalah kebenaran yg menjadi wasilah cinta si sufi kepada Tuhannya...

Semoga Allah Memelihara seluruh Ulamak yg menjadikan ISLAM sebagai panji mereka...
Allahumma Arinal fihim 'Ajaaiba Qudratik...
Allahummansuril Islama Wal Mujaahidin fi Malizi,Mishr wa kulli makan...


Wassalamu'alaikum W.B.T...

Buat Rumah itu bukan menghukum,tetapi menyembunyikan hukum...

Assalamu'alaikum W.B.T...


Sahabat-sahabat sekalian...
cakap bab "adakah pembinaan rumah kebajikan bagi ibu mengandung luar nikah ini wajar atau tidak...?"...
ramai yg pening...
ramai yg mengeluarkan kata-kata yang mungkin logik pada fikiran manusia...
kononnya hak asasi manusia...boleh cakap mengikut pandangan sendiri tanpa guideline yg boleh diterima disisi Agama...
elakkan dari berkata sesuka hati...


Dalam hal pembinaan rumah ini...dari segi pemikiran waras manusia yg ada sifat belas kasihan,sememangnya ia bersetuju benar sehingga melupakan pokok kejadian kes ini...
ya,pada awal fikiran mungkin benar...mereka perlukan perlindungan kerana mereka dalam keadaan terabai samada dari segi perhatian ibu bapa lebih lagi dari segi persepsi masyarakat terhadap mereka...
benar...
itu betul jika hanya diambil dari dari satu sudut pandang daripada 6 sudut pandang...hanya diambil pandangan hadapan,lalu melupakan pandangan dari sudut belakang,atas,bawah,kanan dan kiri...


kita tidak akan mengenal seseorang dengan hanya melihat pada satu sudut sahaja...
termasuklah dalam hal ini...
adakah layak kita katakan pendapat kita benar jika tidak dikira pandangan dari sudut yang banyak dan menurut Agama yg benar...


ramai yg bercakap menurut rasa hati sahaja... lalu mengatakan org yg tidak berapa stuju dgn kaedah pbinaan rumah ini tidak berperikemanusiaan...


sungguh,
kami bukan begitu orangnya...
kasihan kami adalah lebih dari kasihan kalian...lebih menyayangi dan mengasihani mereka yg bernasib malang ini berbanding kalian...kerana kasih kami berlandaskan agama...bukan nafsu semata...


kita angkat suatu contoh disini...
adakah dikira ibu bapa yg pada zaman dahulu kala yang menghukum anak2 mereka dengan hukuman yg berat dikira tidak berperikemanusiaan...apa yg kita dapati,mereka ini lebih byk menghasilkan anak2 yg soleh berbanding dengan ibu bapa sekarang...
mereka cukup tegas...
merotan...mengikat anak2 mereka dibatang pokok...mengejar anak mereka dengan pelepah kelapa...banyak lagilah cara mereka...kadang2 macam takmasuk akal...walhasil...anak yg soleh mereka produce kluar...
adakah mereka itu dikira jahat kerana mereka menghukum anak mereka agar menjadi anak yg soleh...?


demikianlah cara mengasihi menurut islam...


berbeza dengan ibu bapa mutaakhiriin...makin disayang maka makin dilepas  dan dibiar...
dihukum sayang...dipukul jangan...walhasil,anak yang tholleh yg mereka produce kluar...


demikanlah cara menyayangi mengikut nafsu semata...




Jangan cepat runtuh dengan naluri...
tapi ikutlah gerak lurus nur iman...


mengapa cara pembinaan rumah kebajikan ini saya katakan tidak wajar...
kerana ia tidak membawa makna dari segi kata "mengubah"...tidak ada...


Ya benar,rumah itu hanya boleh jadi tempat berteduh mereka sahaja...itu jika kita lihat zahir hadapan kebaikan pembinaan rumah ini...
 Tetapi ia tidak akan dapat menghasilkan pengurangan...apatah lagi utntuk mencapai kepada Sifar...
walhasil,yg kita dapat lihat jumlah penzinaan dan kelahiran anak tidak sah taraf akan kian meningkat...'
ini kerana Hukum Allah tidak di semai siramkan didalam perlembagaan malaysia...




Kerana kasih,wujud kasih belas dari insan yg tak mengenal erti kasih...jika kasih pada mereka,maka cegahlah ia dari dilahirkan sebegini...



jadi,apa yg kita dapat dari pembinaan rumah ni...?
apa yg dapat dibuat hanyalah memelihara anak-anak yang tak sah taraf dan ibu yg terlanjur...
Hanya itu shj kebaikan dibuatkan Rumah Kebajikan yg tak berapa logik ni...
sedangkan lebih elok jika rumah mereka yg menjadi tempat penyelesaian masalah ini...


Maka tiada kepentingan untuk membuatnya kerana tidak mencapai maksud dalam agama...
Sedangkan motif utama kita umat islam di malaysia khususnya adalah untuk mengurangkan zina...
kerana dari situlah punca akan berkurangnya kadar kelahiran anak tidak sah taraf sebenarnya...lantas mengurangkan kadar masalah pembuangan bayi dan pengepaman bayi kedalam tandas...dan macam2 fashion lg...
bukan dengan memelihara mereka yang bakal berusaha menambah masalah anak tak sah taraf...


seperti apa yg di ketahui,
ada setengah dari kalanangan kita mengatakan rumah tu dibuat bagi mengurangkan kadar pembunuhan anak dan pengabaian mereka yg bergelar ibu kepada anak tak sah taraf...
motifnya benar...tapi approachnya tak tepat...
kerana,tidak dapat tidak dengan Hukum Allah sahaja dapat menyelesaikan masalah tersebut...






Hukuman Rejam di Arab...



Hukuman Rejam di mogadishu...






Hukum yg Haqiqi...



Jadi,
Timbul satu soalan disini,
Diambil contoh soalan lain yg berkaitan maksudnya...
Adakah dengan membuka rumah anak-anak miskin boleh membasmi anak-anak miskin jika tidak dijalankan pembahagian duit rakyat dengan adil dan saksama...?
sudah tentu tidak dapat mengurangkan walau sedikit...
apa yg terhasil hanya ada tempat  berteduh shj bg mereka...dan mereka tidak merempat...negara pun tidak rasa malu dah,sebab dah takde orang yg berkeliaran tanpa tempat berteduh...sedangkan mereka masih kekal dalam kedhaifan yg sama...(jatuhlah saham PM jika pelancong luar tengok)...apa yg berlaku hanya menutup kudis di lengan disebalik handguard tanpa bubuh ubat kudis...tanpa ada penyelesaian dalam hal ini sampai sekarang...


sama juga dengan hal rumah Kebajikan ni...
adakah akan berkurang jumlah kelahiran anak tidak sah taraf jika tidak dihukum mereka yg berzina terlebih dahulu...sedangkan,mereka yg berzinalah punca lahir anak ini dan punca pembunuhan bayi ini...
jadi,apa yg terhasil dari pembinaan ini hanyalah mereka cuma ada tempat berteduh sahaja...
ibu bapa dapat menyembunyikan aib disebalik dinding rumah kebajikan...dan anak-anak tidak berkeliaran...itu shaja...langsung tidak terdapat kata "Berkurang" disitu...
ya,mungkin sesuai dari segi satu pandangan yg xbrapa tepat...yakni sesuailah rumah itu dibina bagi mereka yg da jumpa jalan serba sedikit selepas terlanjur...dan mengambil keputusan utk tetap mjaga baby mereka...
Tetapi,apa pula tindakan bagi yg sengaja melanjurkan diri mereka di luar sana masih hebat dalam proses lanjur melanjur ni...
kalau tidak dijalankan hukum Rejam dan Sebat dikhalayak ramai,mereka yg suka lanjur melanjur dan terlanjur ini tidak akan pernah serik...




Ya,
anak yang dilahirkan tak kira dalam nikah atau tidak mesti dikasihani...kerana itu adalah fitrah hati manusia yang sangat mengasihani manusia yg lain...
tapi,adakah mesti dengan melupakan penyebab berlakunya kelahiran anak luar nikah yang dikatakan sungguh menyayat hati tu disebabkan oleh kasih sayang yg menebal tak tentu hala itu...
kita mesti sayang mereka,tetapi hukum akan tetap sbg hukum...kerana didalam hukum itu ada nilai kasih sayang yang tidak terkira banyaknya...




itu dari segi Hal Rumah...


macam mana pulak dengan ibu2 luar nikah dan anak mereka...
mereka dibenci oleh keluarga...mana dia nak duduk...???


jawapannya...
adalah lebih baik anak itu kekal dirumah ibu bapa mereka berbanding berada di rumah kebajikan ini...
tidak perlu rumah kebajikan...banyak yg kita dapati mereka merana emosi semasa dirumah kebajikan...zahir mereka nampak tenang sebab ada yg menjaga dan mengkaunseling...tetapi,yakinlah mereka lebih suka menunggu kelahiran bayi itu disisi ibu bapa  mereka...bukan di rumah kebajikan...


macam mana pula jika ibu bapa enggan terima...???
Sahabat...
sebenarnya,yang perlu dibuat kauseling adalah kedua ibu bapa mereka sendiri...
kerana merekalah berlaku hal sedemikian...
mereka yang membenarkan hal yang sedemikian berlaku dan mereka pula yang enggan menerima kenyataan hasil dari  kelalaian menjaga anak mereka dengan benteng islam...
adakah mesti wujud lagi rumah kebajikan jika ibu bapa telah sedar kesalahan mereka...ditambah lagi dengan keisafan anak2 mereka dari keterlanjuran mereka...
sudah tentu tiada kan...




Lain pula dengan hal anak mereka di rogol...lalu mengandung...
Yakinlah,tiada ibu bapa yang tidak menerima anak mereka dan cucu tidak sah taraf mereka tu..,
sebab mereka telahpun menjalankan bentengan islam pada mereka dan anak2 mereka...
sudah tentu tidak ada rumah penjagaan anak jika ibu bapa menerima anak2 mereka...


Apa yg menyebabkan sebilangan dari kalangan kita bersetuju rumah kebajikan ini dibina kerana mereka fikir tentang mereka yg tidak berdosa...
seperti seorang perempuan yg solehah yg dirogol lalu mengandung...
tidak perlu bimbang jika solehah yg menjadi pakaiannya...sudah tentu ibu bapanya menerima takdir itu dengan tangan yg terbuka...
tapi ingat...ini hanya andaian sahaja...
sebab,pada hemat saya jika perempuan itu menjaga diri dari segenap penjuru dirinya...percayalah...Allah akan pelihara dirinya dari masalah ini...






Jika begini caranya wanita berpakaian,Allah akan menjadi Penolong baginya...





jika tetap berlaku,percayalah ia tetap thiqah disisi ibu bapanya...
kerana yg menjadi pendidik si solehah mesti seorang yg soleh dan solehah...
keluarga yg sakinah insya'Allah mendapat peliharaan Allah...
jadi,tiada masalah pengabaian ibu bapa dan tidak perlu rumah tersebut...


berbeza jauh dengan mereka yg terdorong dengan hawa mereka sendiri lalu berlanjuran dengan kekasih hati...menghasilkan anak yg suci tapi tiada bertaraf...dan si lelaki enggan bertanggungjawab...
ini kerana silap ibu bapa dan diri mereka sendiri...
mereka suka berpakaian yg merosakkan diri sendiri dan merosakkan diri orang lain...
dan...ibu bapa membenarkannya...
sewajarnya tidak perlu rumah tersebut...
yang sewajar dilakukan oleh pihak terbabit adalah melahirkan satu institusi kaunseling bagi ibu bapa yg enggan menerima anak mereka yg dah terlanjur ini...
sedarkan mereka dari lamunan...sedarkan bahawa dari kecuaian mereka inilah terhasil masalah ini...jika enggan maka dihukum mereka dengan hukuman yg setimpal...
pada hemat saya adalah lebih memalukan jika anak dan cucu yg tak sah taraf itu diletak berasingan dari parent mereka...
ini kerana saya ada sahabat yang bermasalah sedemikian rupa...
pada awalnya disimpan masalah ini sendirian bersama pasangan...pada akhirnya diberitahu jugak pada ibu bapa...lantas tanpa diduga Allah membuka hati kedua ibu bapa perempuan tersebut agar menerima dirinya...percayalah...berkata benar mesti ada barakahnya...Alhamdulillah...lepas masalahnya...Kerana sahabt saya sudi menikahi perempuan ini...dia rasa cukup malu jika hidup dalam keadaan sebegini lebih2 lg jauh dari pandangan ibu bapa...


'ala kulli hal,sama je dari segi penerimaan keluarga...apabila mereka sedar itu berpunca dari perbuatan mereka,insya'Allah mereka akan dapat terima anak mereka tetap dirumah...
jadi,tak perlu ada rumah kebajikan...


ada yang soal...
dahtu macam mane yang dah terlanjur ni...yang dah lepas2 ni...?
caranya...
jangan pisahkan mereka dari keluarga mereka...
itu sahaja caranya...same shj caranya...
buat kesedaran pada ibu bapa agar sedar akan akar bagi kesalahan mereka dan memberitahu agar still menerima anak mereka...
mengikut apa yang diterangkan oleh para murabbi,
selagi berjauhan anak yang terbuang itu dari samping ibu bapa mereka,maka lagi susah nak ikat balik hubungan silaturrahmi antara mereka...
jika rumah itu dibuat,tidak dapat tidak mesti tak bersambung balik hubungan tu...
kerana sudah tentu anak dan bapa,anak dan ibu tidak rapat bila berjauhan dalam keadaan yg berkelahi seperti ini...


Ada yg cakap...
takpe...boleh melawat...(senyap2 agar orang tak tahu)


ya,
tapi xsama dengan keadaan di rumah...


ada pulak yg kata...
EEhh...senang la cakap...buat tengok...


jawabnya,
siapa yg cakap senang utk bercakap...? siapa yang cakap susah utk membuat...?
sbenarnya,yang bercakap tu lebih susah kerana dia perlu tahu hal yang benar dalam agama dan tidak akan cakap semborono...
siapa mereka tu...?
merekalah ULAMA'...
mereka bercakap memang nampak senang,tapi mereka juga adalah ahlurrakyi,ahli fikir...mereka fikir adakah apa yang aku hendak hebahkan pada umat ini selajur dengan Al-Quran dan sunnah serta para ulama' yg 'amilin...dan mereka bukan duk takat bicara tanpa buat sheikh...mereka pun buat sama...


berbeza dengan orang yang membuat semata tanpa memerah otak...hanya mengguna ilmu yg telah disampaikan,lalu mengamalkan...itu shj...hanya satu kerja sahaja...


sedangkan para ulama' banyak lagi kerja mereka...


jadi,masih ada rasa susah nak buat lagi...?


sheikh...tidak ada suatu yg mudah dalam dunia ni...


buat dulu apa yg wajib...utamakan yang sunat...
kan ALLAH dah janji kat kita...
man yattaqillaha yaj'allahu makhraja...


jadikan HUDUD Allah sebagai jalan utama dahulu...
jangan duk fikir "Buat Rumah Kebajikan" sebagai jalan utama...
Oleh kerana kasihan pada mereka yg tidak kasih kepada Allah dan rasul...lalu mengambil keputusan yang melulu untuk menunaikan hasrat membuat tempat berteduh mereka...tidak benar cara ini...
sepatutnya ia bukan keutamaan...
yang utama perlu difikir...Dimana Hukum ALLAH...???
macam mana nak kurangkan...nak basmi...


bukan dengan memikirkan macam mana nak pelihara kelahiran anak tidak sah taraf yang kian bertambah...


pada hemat saya sendiri...
jika membuat rumah kebajikan...maka bertambah la nampaknya anak2 tak sah taraf...
tetapi,
jika hukum Hudud dienakmenkan di dalam perlembagaan negara,yakinlah ia akan berkurang...malah mungkin bergerak kepada tahap sifar...






Hukuman potong tangan









setelah  di jalankan hukum ALLAH...
jenayah surut dan insya'Allah akan pergi ke arah sifar...Rumah kebajikan yg tak berapa patut tu pun tidak akan wujud...


kasihan tetap kasihan...
naluri kasih manusia itulah dia...
tapi tidak boleh hazafkan dan buangkan keutamaan Sunnatullah...




ada yg berkata,"sekarang ni dah terdesak...maka tak salah buat rumah tu..."
bagi saya dan yg lain lgsung tidak terdesak jika hukum segera dilaksanakan...hari ini di jalankan insya'Allah hari ni juga selesai masalah...
ibu bapa kena tahu Agama...Anak anak kena tahu agama dan wajib kedua2 mengamalkan apa yg agama suruh...
yang dah terlanjur disedarkan bukan diruangan rumah kebajikan...tetapi diruang rumah mereka sendiri...
yang lari mesti disuruh pulang kepangkuan keluarga...
tidak perlu risau tentang itu,ada sahaja pertolongan dari ALLAH jika tuntutan ALLAH kita laksanakan...




kita bole lihat...negara arab,tidak perlu semua ini...kerana jumlahnya cukup sedikit...Ini semua kerana mereka jalankan hukum Allah...
jika orang yg terlanjur itu tidak berkeluarga,dia  wajar di letakkan di rumah kebajikan masyarakat...hidup bersama masyarakat yg lain...bukan dirumah khas orang yg terlanjur...


Jadi,Tiada relevan rumah tersebut dibuat...


jika dibuat akan semakin membuat mereka senang hati...malah berterima kasih kepada kerajaan kerana memberi ruang kepada mereka untuk terus berkhidmat membanyakkan populasi rakyat  negara malaysia...walaupun tidak sah...
lahir sahaja bayi luar nikah...letak je kat rumah tu...selesai masalah...


tak selesai saudara/saudari...


logik fikir,xsemestinya logik pada syara'...


perlu ditekankan disini adalah perlaksanaan hukum itulah yg menjadi pencegah yg sebenarnya...
yg memelihara bayi yg dibunuh adlah dgn mjalankan hukum Allah...
yg memelihara dari berlaku penzinaan adalah dengan mjalankan hukum Allah...
yg mengurang kadar kelahiran bayi tidak sah taraf adalah dengan menjalankan hukum Allah...


jika terus mengambil jalan memelihara bayi dan ibu2 tersebut dan melangkaui jalan Allah,maka itu adalah tidak wajar...


Wassalamu'alaikum W.B.T...

Sahibul Maulid As-Syeikh Ja'far al Barzanji...

Assalamualaikum W.B.T...

Allahumma Shalli wasallim wa baarik 'ala hadzannabiyyil karim...Wa 'ala aalihi wasahbihi wasallim...

Alhamdulillah...Wa syukr lillah...^_^


Dalam Entry kali ni,saya bawakan satu watak atau peribadi yang dikenali dengan gelaran sahibul Maulid...Insya' Allah,semoga Allah menjadikan perkongsian ilmu ini sebagai santapan rohani kita...
Beliau merupakan seorang perintis dalam mengalunkan syair yang mana di dalamnya berkisahkan tentang kelahiran,kehidupan sehinggalah saat wafatnya Baginda Nabi S.A.W...


Alhamdulillah...
Kita masih lagi diberi kesempatan oleh Allah S.W.T untuk melangkah kembali ke dalam bulan yang mulia ini,iaitu bulan Rabi'ul awwal...
bulan yang mana menjadi suatu kepastian bagi Umat Nabi Muhammad ibni Abdillah ibni Abdul Muttalib untuk meraikan satu kelahiran dengan satu bentuk kegembiraan yang tidak dapat kita gambarkan bagaimana hebatnya...
kegembiraan terhadap satu-satunya kelahiran yang senangtiasa wujud di hati para pencintanya...
wujud setiap saat di hati setiap si pencintanya...
Siapa lagi kalau bukan Rasul junjungan kita yang bergelar Muhammad Rasulullah S.A.W...(^_^)


Dek kerana gembira dengan kelahiran ini,maka wujud suatu kaedah yang mana bertepatan ia dengan kedua sumber yang utama...lalu diambil dari keduanya maka diputuskan oleh para ulama' yang 'amilin,iaitu ulama' yang mencintai Rasulullah S.A.W lalu ia diharuskan malah lebih menghala kepada suatu yang sunnah...kerana terdapat nas-nas yang sahih yang membolehkan ia dilaksanakan...alhamdulillah,ia bukanlah termasuk didalam kategori Bid'ah...apatah lagi bid'ah yang Dhalalah...


Kita dapati banyak acara yang diadakan sempena kelahiran Nabi kita S.A.W ini...
Ceramah...Forum...Perarakan( ini amalan bukan bid'ah ek...)...
Antaralain acaranya adalah dengan mengalunkan salawat,Qasidah dan Berzanji...
Seringkali kami rakyat pondok menjadikan Berzanji ini suatu yang mesti mereka tahu dan hayati...
sememangnya "rugi" bagi mereka yang mengatakan berzanji ini satu amalan yang menyesatkan...
Bagi kami,berzanji ini suatu yang tidak menyesatkan...bahkan membawa kami kepada mengenal siapa,bagaimana rupa,akhlaq dan kehidupan seorang nabi walaupun hanya secara ijmal atau secara ringkas(khulasah)...
bagi yang baru yang menempuh alam ilmu di pondok-pondok atau mana-mana institusi...sudah pasti mereka masih tidak mengenal secara persis siapa itu Rasulullah S.A.WW...Dan dengan cara ini salah satu kaedah untuk mereka mengenal Rasul mereka...
Semoga Allah membuka pintu hidayah kepada mereka-mereka yang mengatakan amalan berzanji ini suatu yang diada-adakan lagi menyesatkan...


'Ala kullihal...


ingin dikongsikan disini sedikit perihal berzanji...
Alhamdulillah ramai yang setia dalam meraikan kelahiran Rasulullah S.A.W...
Antaranya dengan membuat majlis berzanji...
Kita kenal apakah yang dimaksudkan dengan amalan Berzanji...
Tetapi berapa ramaikah dikalangan kita yang mengenali sohibul maulid ini...Jadi dengan bersumberkan maklumat dari seorang sahabat yang sangat mencintai amalan berzanji,maka dapatlah saya sertakan disini maklumat yang telah beliau bentangkan berkenaan dengan siapakan Sahibul Maulid...
Oleh kerana ada dikalangan mereka yang tidak kenal siapakah beliau yang yang merupakan perintis dalam amalan berzanji ini,maka ramai yang merendah-rendahkan beliau dan lebih malang lagi mencerca tahap keilmuan beliau,sedangkan beliau adalah seorang yang hebat nilai ilmunya...
Atau mungkin juga dek kerana berselisihan pendapat didalam perihal Maulid,maka segala tuduhan dan kebencian dilemparkan kepada beliau...
Dengan itu, kami sertakan di sini biodata beliau agar dapat kita kenali bersama siapakah dia sahibul maulid ini... Sahabatku,dengan mengenali seseorang itu barulah kita dapat mencintainya...seperti pepatah melayu ada menyatakan " Tak Kenal Maka Tak Cinta..."

Sama-sama kita hadiahkan Al Fatihah untuk beliau...


Sayyid Ja'far Al-Barzanji





Sayyid Ja'far bin Sayyid Hasan bin Sayyid 'Abdul Karim bin Sayyid Muhammad bin Sayyid Rasul al-Barzanji adalah seorang ulama besar keturunan Junjungan Nabi s.a.w. dari keluarga Saadah al-Barzanji yang masyhur berasal dari Barzanj di Iraq. Beliau dilahirkan di Kota Madinah al-Munawwarah pada tahun 1126H.

Asal usul atau lebih kita sinonim dengan kata silsilah kekeluargaan Sayyid Ja'far semuanya merupakan ulama terkemuka yang terkenal dengan ilmu dan amal mereka, kepimpinan dan kesolehan mereka... Habib Prof. Dr. Muhammad bin 'Alwi bin 'Abbas al-Maliki (jika ada dikalangan kita yang berbangga-bangga dengan gelar "Dr" didalam dalam mana-mana bidang,khususnya bidang Agama, maka kami ingin memaklumkan bahawa al-Habib Muhammad al-Maliki ini juga telah meraih gelaran Doktor Falsafah di dalam bidang hadits dikala usianya masih muda..yakni 25 tahun...pada umur yang sedemikian beliau telah mendapat Ijazah Doktor Falsafah dari Harvard dan Oxford...jika di dalam dunia Islam pula iaitu di Universiti al-Azhar asy-Syarif, oleh itu jika masih ada yang berbangga-bangga dengan sarjana kedoktoran mereka, maka adalah lebih elok di simpan sahaja) dalam "Haul Ihtifaal bi dzikra al-Mawlid an-Nabawi asy-Syarif" tulisan dari muka surat 99 :-


Al-'Allaamah al-Muhaddits al-Musnid as-Sayyid Ja'far bin Hasan bin 'Abdul Karim al-Barzanji adalah MUFTI ASY-SYAFI`IYYAH di Kota Madinah al-Munawwarah. Telah berlaku perselisihan tentang tarikh kewafatannya, di mana sebahagiannya menyebut yang beliau meninggal pada tahun 1177H. Imam az-Zubaidi dalam "al-Mu'jam al-Mukhtash" menulis bahawa beliau wafat tahun1184H, di mana Imam az-Zubaidi pernah berjumpa dengan beliau dan menghadiri majlis pengajiannya di Masjid Nabawi yang mulia.


Beliau adalah pengarang kitab mawlid yang masyhur dan terkenal dengan nama "Mawlid al-Barzanji". Sebahagian ulama menyatakan bahawa nama karangannya tersebut sebagai "I'qdul Jawhar fi mawlid an-Nabiyyil Azhar". Mawlid karangan beliau ini adalah di antara kitab mawlid yang paling tersohor dan paling luas tersebar ke pelosok negeri 'Arab dan Islam, baik di Timur maupun di Barat. Bahkan ramai kalangan 'Arab dan 'Ajam yang menghafalnya dan mereka membacanya dalam perhimpunan-perhimpunan agama yang munasabah. Kandungannya merupakan khulaashah (ringkasan) sirah nabawiyyah yang meliputi kisah lahir baginda, perutusan baginda sebagai rasul, hijrah, akhlak, peperangan sehingga kewafatan baginda...


Kitab "Mawlid al-Barzanji" ini telah disyarahkan oleh al-'Allaamah al-Faqih asy-Syaikh Abu 'Abdullah Muhammad bin Ahmad yang terkenal dengan panggilan Ba`ilisy yang wafat tahun 1299H dengan satu syarah yang memadai, cukup elok dan bermanfaat yang dinamakan "al-Qawl al-Munji 'ala Mawlid al-Barzanji" yang telah banyak kali diulangi percetakannya di Mesir.


Cuba para akhawaat perhatikan, bagaimana Habib Muhammad menyatakan bahawa Sayyid Ja'far adalah seorang 'allaamah, seorang muhaddits lagi musnid yang menjadi sanad dan sandaran umat. Jadi bagaimana kita tergamak membuka mulut kita dan menggerakkan lidah kita yang tidak bertulang untuk mencemuh dan merendah-rendahkan pribadi seperti Sayyid Ja'far, Mufti Syafi`iyyah di Kota Madinah...Ma sya' Allah Tabaarakallah...


Seperti yang dinyatakan oleh Buya al-Maliki di atas, mawlid Sidi Ja'far al-Barzanji ini telah disyarahkan pula oleh para ulama' mutaakhirin yang tersohor... 


Antara yang masyhur mensyarahkannya ialah Syaikh Muhammad bin Ahmad 'Ilyisy al-Maaliki al-'Asy'ari asy-Syadzili al-Azhari yang mengarang kitab "al-Qawl al-Munji 'ala Mawlid al-Barzanji". Beliau ini adalah seorang ulama besar keluaran al-Azhar asy-Syarif, bermazhab Maliki lagi Asy`ari dan menjalankan Thoriqah asy-Syadziliyyah. Beliau lahir pada tahun 1217H (1802M) dan wafat pada tahun 1299H (1882M). Beliau bukanlah calang-calang ulama,bahkan ketinggian ilmunya dapat dilihat dalam kitab-kitab karangannya yang cukup tinggi nilainya, antaranya : "Hidaayatul Muriid li 'Aqiidati Ahlit Tauhiid", "Syarah al-'Aqaa-idul Kubra lis Sanusi", "Haasyiah 'ala Syarhish Shoghir lid-Dardiir", "Minhul Jaliil 'ala Mukhtashar Khaliil" dan "Hidaayatus Saalik ila Aqrabil Masaalik fi Furu`il Fiqhil Maaliki".


Selain Syaikh Ba`ilisy, ulama kita kelahiran Banten, Pulau Jawa, yang terkenal sebagai ulama dan penulis yang produktif dari segi karangannya...
Dialah...
Sayyidul 'Ulama-il Hijaz,
Dialah...
an-Nawawi ats-Tsani,
Iaitu...
Syaikh Muhammad Nawawi al-Bantani al-Jawi yang turut sama menulis syarah yang lathifah bagi "Mawlid al-Barzanji" dan karangannya itu dinamakannya "Madaarijush Shu`uud ila Iktisaa-il Buruud".


Manakala, seorang keturunan Sayyid Ja'far al-Barzanji yang mempunyai nama yang sama dengan beliau, iaitu Sayyid Ja'far bin Sayyid Isma`il bin Sayyid Zainal 'Abidin bin Sayyid Muhammad al-Hadi bin Sayyid Zain yang merupakan suami kepada satu-satunya anak Sayyid Ja'far al-Barzanji, telah juga menulis syarah bagi "Mawlid al-Barzanji" tersebut yang dinamakannya "al-Kawkabul Anwar 'ala 'Iqdil Jawhar fi Mawlidin Nabiyil Azhar".


Sayyid Ja'far ini juga adalah seorang ulama besar keluaran al-Azhar asy-Syarif. Beliau juga merupakan seorang Mufti Syafi`iyyah.


Antara Karangan-karangan beliau adalah:


1. "Syawaahidul Ghufraan 'ala Jaliyal Ahzan fi Fadhaa-il Ramadhan",
2. "Mashaabiihul Ghurar 'ala Jaliyal Kadar"
3. "Taajul Ibtihaaj 'ala Dhau-il Wahhaaj fi Israa` wal Mi'raaj".


Beliau juga telah menulis sebuah manaqib yang menceritakan perjalanan hidup dan ketinggian Datuknya Sayyid Ja'far al-Barzanji dengan judul "ar-Raudhul A'thar fi Manaqib as-Sayyid Ja'far".




Latar Belakang Pendidikannya


Beliau dibesarkan di bawah didikan dan asuhan ayahandanya. Beliau mempelajari al Quran daripada Syeikh Ismail al Yamani r.a. Kemudian mempelajari ilmu tajwid daripada syeikh Yusuf al Sa'idi r.a dan Syeikh Syams al-din al Misri r.a. Di antara guru-gurunya di Madinah ialah :


1. Sayyid Abdul Karim Haidar al Barzanji r.a
2. Sayyid Yusuf al Kurdi r.a
3. Sayyid 'AtiyyatuLlah al Hindi r.a


Kemudian dari itu,beliau mendalami ilmu agama dengan ulama' yang menetap di Makkah dan turut menetap di sana selama 5 tahun. Di antara guru-gurunya di Makkah ialah :


1. Syeikh 'AtaiLlah ibn Ahmad al Azhari
2. Syeikh Abdul Wahhab al Tantowi al Ahmadi
3. Syeikh Ahmad al Asybuli dan lain-lain lagi.


Oleh kerana kepakarannya yang tinggi di dalam persada ilmu, beliau telah diijazahkan dengan sanad-sanad ilmu oleh para masyaikh pada zamannya. Di antara guru-gurunya yang pernah menganugerahkan sanad kepadanya ialah :


1. Syeikh Muhammad Tayyib al-Fasi
2. Sayyid Ahmad At-Thobari
3. Syeikh Muhammad ibn Hasan al-'Ujaimi
4. Sayyid Mustafa al-Bakari
5. Syeikh Abdullah al-Syubrawi al-Misri


Beliau telah menimba ilmu daripada para masyaikh tersebut melalui pelbagai cabang ilmu. Diantaranya adalah ilmu saraf, nahu. mantiq, ma'ani, bayan, adab, fiqh, usul fiqh, faraidh, matematik, hadith, mustalah hadith, tafsir, dakwah, kejuruteraan, arudh, kalam, bahasa, sirah, qiraat, suluk, tasawwuf dan sebagainya.

Itulah kehidupan seorang ulama'...masa yang ada disusuli dengan pelbagai jenis ilmu...
tetapi,Apa yang berlaku di zaman mutaakhirin ini,di dapati ada sesetengah di kalangan ahli masyarakat melemparkan tuduhan yang tiada berasas...yakni mereka mengatakan bahawa beliau bukan seorang ilmuwan Islam...Sungguh meleset tanggapan tersebut bila kita bandingkan dengan latarbelakang beliau yang sebenarnya...Walhasil,tuduhan yang sedemikian telah mendatangkan fitnah didalam kalangan masyarakat lalu menyebabkan kitab maulid karangan beliau yang selama ini diterimapakai di dalam Majlis Sambutan Maulid Nabi S.A.W di kebanyakan negara Islam dituduh mengandungi banyak unsur-unsur khurafat dan bertentangan dengan Al Quran dan Hadith...


Jadi,bagi meredakan masalah ini...adalah wajar bagi saya(kata Pengarang) untuk menyenaraikan atau mengemukakan sanad beliau yang mana menghubungkan antara keadaan...iaitu,ilmunya dengan dua buah kitab hadith yang muktabar...iaitu Sahih al-Bukhari dan Muslim...Sanad yang membawa bukti yang kukuh yang menunjukkan rantaian ilmu beliau yang sampai kepada junjungan besar Rasulullah S.A.W...Insya'Allah,dengan cara ini menurut pengarang dapat membuka mata hati dan meyakinkan kita bahawa pengarang Kitab Maulid Barzanji yang kita baca selama ini bukanlah calang-calang ulama.


Sanad Jami' Al Sahih Imam Bukhari


Sayyid Ja'far al Barzanji belajar daripada,


1. Syeikh Muhammad Tayyib al Fasi, belajar daripada
2. Syeikh Ibrahim al Dir'i, belajar daripada
3. Syeikhah Fatimah binti Syukrillah al Uthmaniyyah, bonda nendanya Sayyid Muhammad ibn Abdur Rasul, belajar daripada
4. Al Syams Muhammad ibn Ahmad al Ramli, belajar daripada
5. Syeikh al Islam al Qadhi Zakaria ibn Muhammad al Ansari, belajar daripada
6. al Hafiz Ahmad ibn Ali ibn Hajar al Asqalani, belajar daripada
7. Syeikh Ibrahim ibn Ahmad al Tanukhi, belajar daripada
8. Syeikh Abi al Abbas Ahmad ibn Abi Talib al Hajjar al Dimasyqi, belajar daripada
9. al Siraj al Husain al Mubarak al Zaibidi, belajar daripada
10. Abdil awwal ibn Isa al Harawi, belajar daripada
11. Abdir Rahman ibn Muzaffar al Dawudi, belajar daripada
12. Abi Muhammad AbduLLah ibn Hamawih al Sarkhasi, belajar daripada
13. Syeikh Abdi AbdiLlah Muhammad ibn Yusuf ibn Matar al Farabri, belajar daripada

~Pengumpulnya, Amirul Mukminin al Imam al Hafiz al Hujjah Abu Abdillah Muhammad ibn Ismail al Bukhari.


Sanad Sohih Muslim


Sayyid Ja'far al Barzanji, belajar daripada


1. Syeikh AbduLlah al Syubrawi al Misri, daripada
2. Syeikh Muhammad Zurqani ibn Abdul Baqi al Maliki al Azhari, daripada
3. Al Hafiz Muhammad ibn 'Ala' al Babili, daripada
4. Syeikh Abi al Naja Salim ibn Muhammad al Sanhuri, daripada
5. Al Najm Muhammad ibn Ahmad al Ghaiti, daripada
6. Syeikh al Islam Zakaria ibn Muhammad al Ansari, daripada
7. Abi al Nu'aim Ridhwan ibn Muhammad, daripada
8. Syeikh Abi Tahir Muhammad ibn Muhammad, daripada
9. Abi al Faraj Abdur Rahman ibn Abdul Hamid al Maqdisi, daripada
10. Syeikh Abi al Abbas Ahmad ibn Abdud Daim al Nablusi, daripada
11. Syeikh Muhammad ibn Ali al Harani, daripada
12. Faqih al Haram Muhammad ibn al Fadhl al Farawi, daripada
13. Syeikh Abi al Husain Abdul Ghafir ibn Muhammad al Farisi, daripada
14. Abi Ahmad Muhammad ibn Isa al Jaludi, daripada
15. Syeikh Abi Ishaq Ibrahim ibn Muhammad ibn Sufyan al Zahid, daripada


~Pengumpulnya al Imam al Hujjah Muslim ibn al Hajjaj al Qusyairi al Naisaburi.


Kepakarannya di dalam bidang keilmuwan telah menarik ramai orang datang menemuinya untuk mempelajari ilmu. Beliau mengikuti dan menyelami jalan ahli tasawwuf dan meninggalkan kerehatan dan tidur lebih dari 20 tahun sehingga beliau mempunyai kemahiran di dalam ilmu naqli (berasaskan al Quran dan Sunnah) dan aqli. Beliau pernah mengambil tariqat daripada Sayyid 'Atiyatullah al Hindi dan Sayyid Mustafa al Bakari.


Dengan ketinggian ilmu yang beliau miliki,Beliau telah mengarang banyak kitab yang sungguh bermanfaat. Di antaranya ialah kitab Maulid Nabi sallallahu 'alaihi wasallam yang tidak pernah ditulis oleh pengarang sebelumnya yang dinamakan dengan 'Iqd al Jauhar fi Maulid al Nabi al Azhar sallallahu 'alaihi wasallam.


Hubungan Sosial


Beliau juga mempunyai kredibiliti yang tinggi dalam masyarakat sehingga beliau telah dilantik sebagai Mufti Mazhab Syafie r.a di Madinah al Munawwarah. Beliau memegang jawatan tersebut sehingga kesaat nafasnya yang terakhir...Di dalam perkhidmatannya di dalam menegakkan Agama ini,beliau dianugerahkan dengan kebesaran yang tinggi sehingga kata-katanya diperkenankan dan dilaksanakan oleh raja-raja dan pemerintah-pemerintah Haramain (Makkah dan Madinah), Mesir, Syam, Rom dan sebagainya.


Kata-katanya juga turut diterimapakai oleh Jemaah Menteri Kerajaan Uthmaniyyah dan pembesar-pembesar negara tersebut...Suaranya tersebar seperti burung yang berterbangan di seluruh pelusuk dunia...sehingga boleh dikatakan hampir tiada sesiapa yang tidak mengenalinya...Karyanya tersebar luas dan penghasilan kitab oleh beliau sungguh membawa manfaat yang besar di dalam dunia Islam...

Akhlaknya



Beliau mempunyai akhlak yang cukup mulia...bersifat tawadhu', mempunyai hati yang bersih, cepat memaafkan orang lain dan tidak mengabaikan hak orang lain. Beliau merupakan keturunan dari keluarga Rasulullah S.A.W dan merupakan salah seorang dari kalangan ketua yang menjadi tempat rujukan para insani yang berketurunan dari keluarga Baginda S.A.W pada zamannya. Beliau juga merupakan seorang yang zuhud, wara', berpegang teguh dengan al Quran dan Sunnah, banyak berzikir, sentiasa bertafakkur, mengorbankan harta dan jiwa untuk melakukan kebaikan serta banyak bersedekah sehingga dikenali sebagai seorang dermawan.

Karamah Beliau


Beliau juga mempunyai karamah yang dizahirkan oleh Allah S.W.T...
Di antaranya, beliau pernah dipanggil dari tempat solatnya pada Hari Jumaat menaiki mimbar Rasulullah S.A.W. Ketika itu,negerinya sedang dilanda musim kemarau yang panjang...Lalu diilhamkan oleh Allah S.W.T kepada seorang hamba agar bertawassul dengannya supaya diturunkan hujan. Dengan kehendak Allah S.W.T,hujan telah turun dengan lebatnya...dengan itu,tanah yang kering kontang menjadi subur. Ramai di kalangan ulama' yang memujinya sepertimana ungkapan yang dirakamkan di dalam syair gubahan mereka. Di antaranya :


سقى الفاروق بالعباس قدما
و نحن بجعفر غيثا سقينا



وسيلنا إمام العارفينا


"Dahulu sayyidina Umar r.a pernah bertawassul meminta hujan dengan Sayyidina Abbas r.a, dan kini kami bertawassul dengan Ja'far r.a, maka diturunkan hujan kepada kami"

Khalifah Umar ibn al Khattab r.a sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim daripada Anas r.a pernah bertawassul dengan bapa saudara Nabi S.A.W, iaitu Abbas ibn Abdul Muttalib ketika berlaku musim kemarau. Umar r.a berdoa :


اللهم إنا كنا إذا قحطنا توسلنا إليك بنبينا فتسقنا وإنا نتوسل إليك بعم نبينا محمد صلى الله عليه وسلم فاسقنا, قال : فيسقون


Ya Allah! Sesungguhnya apabila kami menghadapi kemarau, kami bertawassul kepada Engkau dengan Nabi kami (Muhammad S.A.W) maka Engkau menurunkan hujan kepada kami. Dan sekarang ini, kami bertawassul kepada Engkau dengan bapa saudara Nabi Muhammad S.A.W, maka turunkanlah hujan kepada kami." Anas r.a menyebut, "Maka hujan pun diturunkan ke atas mereka."

Berbalik kepada kisah As-syeikh sayyid Ja'far al-Barzanji, selain dipandang sebagai mufti, beliau juga menjadi khatib di Masjid Nabawi dan mengajar di dalam masjid yang mulia tersebut. Beliau terkenal bukan sahaja kerana ilmu, akhlak dan taqwanya, tapi juga dengan karamah dan seorang yang di maqbulkan doanya. Penduduk Madinah sering meminta beliau berdoa agar Allah menurunkan hujan dikala musim-musim kemarau. Diceritakan bahawa suatu ketika di musim kemarau, sedang beliau menyampaikan khutbah Jumaatnya, seseorang telah meminta beliau beristisqa` memohon hujan. Maka dalam khutbahnya itu beliau pun berdoa memohon hujan,dengan berkat pertolongan Allah S,W.T,hujan terus turun dengan lebatnya sehingga seminggu lamanya...
Kisah ini mengingatkan kita dengan suatu kisah yang tidak asing lagi dengan umat islam...Hampir sama ceritanya...Subhanallah Tabaarakallah...sebagaimana peristiwa yang pernah berlaku pada zaman Junjungan Nabi S.A.W...
Melalui peristiwa tersebut, maka sebahagian ulama pada zaman itu telah memuji beliau dengan bait-bait syair yang berbunyi:-



سقى الفروق بالعباس قدما * و نحن بجعفر غيثا سقينا
فذاك و سيلة لهم و هذا * وسيلتنا إمام العارفينا


Dahulu al-Faruuq dengan al-'Abbas beristisqa` memohon hujan
Dan kami dengan Ja'far pula beristisqa` memohon hujan
Maka yang demikian itu wasilah mereka kepada Tuhan
Dan ini wasilah kami seorang Imam yang 'aarifin


As-syeikh sayyid Ja'far al-Barzanji meninggal di Kota Madinah dan dimakamkan di Jannatul Baqi`, sebelah bawah maqam datuk dan nenek beliau dari kalangan anak-anak perempuan Junjungan Nabi S.A.W...


Itulah dia ulama' yang dikatakan ulama'Al-khair...
Karangannya telah membawa kesedaran kepada umat islam agar memperbanyakkan memperingati Junjungan Nabi S.A.W...Membawa kesedaran kepada umat agar kekal didalam mencintai dan merindui Junjungan Nabi S.A.W...
Setiap kali karangannya dibacakan, pasti ada selawat dan salam yang diukirkan kepada Junjungan Nabi S.A.W...
Umat islam juga tidak lupa mendoakan kebaikan buat Sayyid Ja'far yang telah banyak berjasa dalam menyebarkan keindahan sifat dan sirah kehidupan makhluk yang paling mulia dari keturunan Adnan...


اللهم اغفر لناسج هذه البرود المحبرة المولدية
سيدنا جعفر من إلى البرزنج نسبته و منتماه
و حقق له الفوز بقربك و الرجاء و الأمنية
و اجعل مع المقربين مقيله و سكناه
و استرله عيبه و عجزه و حصره و عيه
و كاتبها و قارئها و من اصاخ إليه سمعه و اصغاه


Ya Allah ampunilah pengarang jalinan mawlid yang indah nyata,
Sayyidina Ja'far seorang yang merupakan Barzanji itulah dinisbahkan pada dirinya,
Kejayaan berdampingan denganMu merupakan keuntungan baginya,
Juga kabul segala harapan dan cita-cita,
Jadikanlah dia orang yang bersama muqarrabin yang menetap di dalam syurga,
Tutupkan segala keaiban dan kelemahannya,
Segala kekurangan dan kekeliruannya,
Dan Seumpamanya,
Ya Allah harap dikurniakan jua kebaikan bagi penulis, pembaca serta pendengarnya...



Antara Karangan yang beliau tinggalkan:


- البر العاجل بإجابة الشيخ محمد غافل
- جالية الكدر بأسماء أصحاب سيد الملائك والبشر
- جالية الكرب بأسماء سيد العجم والعرب في أسماء البدريين والأحديين
- الجني الداني في مناقب الشيخ عبد القادر
- الروض المعطار فيما يحدي السيد محمد من الأشعار
- الشقائق الأترجية في مناقب الأشراف البرزنجية
- الطوالع الأسعدية من المطالع المشرقية
- العرين لأسماء الصحابة البدريين
- فتح الرحمن على أجوبة السيد رمضان
- الفيض اللطيف بإجابة نائب الشرع الشريف
- النفح الفرجي في فتح جته جي في التاريخ
- نهوض الليث لجواب أبي الغيث
- عقد الجوهر في مولد النبي الأزهر صلى الله عليه وسلم



Jadi,Harapan pengarang agar kita tidak terburu-buru menilai dan merendah-rendahkan Ulama’-ulama’ Islam. Walaupun adakalanya kita tidak bersetuju pada sesetengah perkara di dalam masalah khilafiah, janganlah kita terus menghentam dan membuat pernyataan kepada sahabat kita yang tidak sefaham dengan kita dengan perkataan yang tidak sesuai dengan waqi'nya...Bid'ah dan sebagainya...Selagi mana perkara tersebut ijtihadiyah, contohnya pada menghukumkan hadis atau beramal dengannya, sepatutnya kita mengikut kaedah fiqh (الاجتهاد لا ينقض بالاجتهاد)- Ijtihad tidak dapat membatalkan ijtihad yang lain. Semoga segala yang baik daripada tulisan ini dapat diambil manfaatnya, dan jika ada kesilapan, sama-samalah kita perbetulkannya...


Rujukan:


1. Al-Kawakib Al-Anwar syarh Al-Maulid An-Nabawi, karangan Syed Ja’far ibn Al-Barzanji (keturunan Syed Ja’far Al-Barzanji pengarang Maulid), wafat pada tahun 1317 H bersamaan 1899 M, tahqiq Nada Farj Darwisy, disemak oleh Institut Pengkajian Akademik Universiti Azhar, cetakan Markaz ibn Al-Athar litthurath, muka surat 647-650.
2. Kasyfuz Zunun ‘an Asami Al-Kutub wal Funun, karangan Haji Khalifah, cetakan 1999 M Darul Fikr, Beirut, bab jim ‘ja’far’, jilid 5, muka surat 211.
3. Al-Asybah wan Nazhair, Jaluddin As-Suyuthy, cetakan ketiga 2005 M Darul Kutub Al-Ilmiah, Beirut, jilid 2, muka surat 225...